WoningWeetjes.nl - Meer weten over wonen!

Valkenswaards nieuws week 8 - 2009

Een volgende stap in het Samenwerkings-verband Werk & Inkomen

Op woensdag 18 februari hebben de colleges van de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard en Waalre een volgende stap gezet in de samenwerking.

De burgemeesters van de vier gemeenten hebben de overeenkomst ondertekend in het gemeentehuis van Waalre waarin staat dat de gemeente Cranendonck ook deelneemt aan het Samenwerkingsverband Werk & Inkomen. Het Samenwerkings-verband Werk & Inkomen is gevestigd in het gebouw van het CWI in Valkenswaard. Vanaf 1 januari kunnen ook klanten van Cranendonck in Valkenwaard terecht die aan ander werk geholpen willen worden en mogelijk afhankelijk zijn van een uitkering. Daarbij wordt intensief samengewerkt met het WERKbedrijf . Het WERKbedrijf is het CWI en UWV.

Krachten bundelen
De vier gemeenten beogen met de samenwerking hun krachten te bundelen en gezamenlijk te zorgen voor kwalitatief goede dienstverlening aan de klanten. Een sterke organisatie is nu nog meer nodig, gelet op de verwachte groei van de werkloosheid. De gemeenten hopen met de samenwerking burgers en bedrijven goed te kunnen bijstaan in moeilijke tijden.

Herbestraten rijbaan Verlengde Peperstraat

In de periode van maandag 2 tot en met woensdag 11 maart wordt de rijbaan herstraat van de Verlengde Peperstraat.

Dit is het gedeelte van de Peperstraat tussen de kruising met de Maastrichterweg en de kruising met de Markt/Luikerweg (ter hoogte van de Nicolaaskerk). In verband met de werkzaamheden wordt de weg afgesloten voor het verkeer. Het marktplein blijft wel bereikbaar voor parkeren. Ook de donderdagse weekmarkt vindt normaal plaats.

Meer informatie
Met vragen kunt u terecht bij de toezichthouder op het bestratingsonderhoud, de heer F. Kloor van RA Infra. Hij is telefonisch bereikbaar via nummer (040-) 2076163.

Vervolg onderhoudswerkzaamheden Bergstraat

De straatwerkzaamheden in de Bergstraat hebben vanwege de vorst helaas enige tijd stilgelegen.

Inmiddels zijn de werkzaamheden hervat. Op vrijdag 20 februari is het gedeelte vanaf de brug over de Dommel tot aan de kruising met de  Norbertusdreef gereed. Vanwege de Carnavalsperiode wordt de Bergstraat op 20 februari vanaf 18.00 uur opengesteld voor doorgaand verkeer. Deze tijdelijke openstelling duurt tot maandag 2 maart 06.00 uur ‘s ochtends.

Zoals eerder gepubliceerd, is in verband met Carnavalsactiviteiten wel het gedeelte van de Bergstraat tussen de Norbertusdreef en de Brouwerijdreef afgesloten voor het verkeer op zaterdag 21 februari van 12.00 tot 18.00 uur en op maandag 23 februari van 14.00 tot 17.00 uur.

Vervolg onderhoudswerkzaamheden vanaf 2 maart
Vanaf maandag 2 maart is de Bergstraat weer afgesloten voor doorgaand verkeer en gaan de onderhoudswerkzaamheden door. Het is de bedoeling om op 25 april het werk gereed te hebben. De planning ziet er als volgt uit:

Norbertusdreef t/m Groenstraat    2 tot en met 27 maart (week 10 tot en met 13)
Groenstraat t/m Het Laar    28 maart tot en met 4 april (week 14)
Het Laar tot Sneeuwklokje    5 tot en met 18 april (week 15 en 16)
Sneeuwklokje tot Kerkakkerstraat    19 tot en met 25 april (week 17)

* toegang Het Laar/Martinusplein voor autoverkeer in week 14 via tijdelijke openstelling fietspad vanaf Norbertusdreef
    
Gewijzigde route bus
In verband met de werkzaamheden zullen de bussen vanaf 2 maart weer gewijzigde routes volgen, omdat de halteplaatsen aan de Bergstraat tijdelijk vervallen. De bussen rijden dan via de Dommelseweg, Nieuwe Waalreseweg, Tienendreef, Brouwerijdreef, Bergstraat, Westerhovensweg en vice versa.

Meer informatie
De bewoners en bedrijven aan de Bergstraat ontvangen een brief van de aannemer met informatie over de gewijzigde planning en de verkeersmaatregelen.

Met vragen kunt u terecht bij de toezichthouder op het bestratingsonderhoud, de heer F. Kloor van RA Infra. Hij is telefonisch bereikbaar via nummer (040-) 2076163.

Lock’n’Go fietsenklemmen worden geplaatst


Vanwege de vorst moest de plaatsing van de elektronische Lock’n’Go fietsenklemmen in Valkenswaard worden uitgesteld. Het is nu de bedoeling om op maandag 2 maart te starten met de plaatsingswerkzaamheden. In totaal komen er 96 Lock’n’Go klemmen op de volgende locaties:
•    Bij de bushalte op de Markt (voor de Rabobank). Hier komen 48 klemmen voor reizigers met het openbaar vervoer en/of uitgaanspubliek.
•    Bij de bushalte aan de Eindhovenseweg nabij de hoek met de Merendreef. Hier komen 16 klemmen voor reizigers met het openbaar vervoer.
•    Op de Corridor(-oost), tegenover de ingang van winkelcentrum De Kerverij. Hier komen 32 klemmen voor winkelend publiek.
Naar verwachting kunnen de klemmen vanaf 7 maart gebruikt worden.

Wat is Lock’n’Go?
Lock’n’Go is een manier om een fiets veilig te stallen, 24 uur per dag – 7 dagen per week. Het frame van de fiets wordt door middel van een persoonsgebonden Lock’n’Go-pas in een elektronische klem vastgezet, zodanig dat de fiets vergrendeld is met de stalling zelf. Met één klik kan alleen de pashouder de klem openen en sluiten met de pas.

Demonstratiedagen
De leverancier van Lock'n'Go organiseert demonstratiedagen in Valkenswaard op:
•    donderdag 12 maart van 11.00 tot 18.00 uur
•    zaterdag 14 maart van 11.00 tot 16.00 uur en
•    donderdag 19 maart van 11.00 tot 18.00 uur.
Op deze dagen zijn medewerkers van Lock’n’Go aanwezig om vragen te beantwoorden en uitleg te geven over het gebruik van de voorziening. Ze kunnen ook ter plaatse passen uitreiken. Degenen die ter plekke een pas willen aanschaffen dienen wel een geldig identificatiebewijs bij zich te hebben.
U kunt ze afwisselend vinden bij de locaties Corridor (tegenover ingang Kerverij) en de Markt (nabij Rabobank). Op het einde van de middag staat er ook een medewerker bij de locatie Eindhovensweg/Merendreef.

Lidmaatschap en kosten
Het Lock’n’Go lidmaatschap is vooralsnog gratis. U betaalt alleen éénmalig € 5,00 borg voor de Lock’n’Go-pas. Als u de pas weer inlevert ontvangt u de borg weer terug.

Eén pasje voor drie gemeenten
In Eindhoven bestaan de Lock’n’Go stallingen al geruime tijd. Ook in de gemeente Veldhoven staan sinds het najaar van 2008 deze fietsenklemmen. In maart komt Valkenswaard daar dus bij. Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) heeft het project regionaal gesubsidieerd. Zo kan de Lock’n’Go gebruiker uit Valkenswaard met één pas ook terecht in de Lock’n’Go stallingen in Eindhoven en Veldhoven.

Hoe pasje aanvragen?
Het aanmelden voor Lock’n’Go kan op twee manieren:
1.    Via de website www.lockngo.nl  kies dan de knop ‘aanmelden’
2.    Via aanmeldformulieren. Deze zijn vanaf 25 februari verkrijgbaar bij het Klantcontactcentrum in het gemeentehuis aan De Hofnar 15 in Valkenswaard. Naar verwachting zullen er in maart meer adressen in Valkenswaard zijn waar deze formulieren afgehaald kunnen worden.

Meer informatie
Alle informatie over Lock’n’Go vindt u op de website www.lockngo.nl.
Voor meer informatie en/of vragen over het aanmelden kunt u ook bellen met de Lock’n’Go klantenservice: 0900 - lockngo ofwel 0900-5625646.

Aanslag gemeentelijke belastingen komt eraan

Met dagtekening 28 februari ontvangt u de aanslag gemeentelijke heffingen 2009. Op deze aanslag staat ook de nieuwe WOZ-waarde vermeld. Het aanslagbiljet bevat de reguliere belastingen, zoals onroerende-zaakbelastingen (OZB), rioolrecht en afvalstoffenheffing.

Ten opzichte van 2008 zijn er aantal wijzigingen doorgevoerd. Door een wetswijziging zijn de tarieven van de OZB vanaf dit jaar berekend op basis van een percentage van de WOZ-waarde. Tot nu toe was dit een tarief per eenheid van € 2.500,- van de WOZ-waarde. Daarnaast ontvangt elk huishouden dit jaar een teruggave afvalstoffenheffing van € 30,-. Dit bedrag staat apart vermeld op het aanslagbiljet.

Waardeontwikkeling van woningen in 2008 en taxatieverslag
De WOZ- waarde die op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen 2009 staat vermeld, is vastgesteld naar de waardepeildatum 1 januari 2008. Dit is een gevolg van de Wet WOZ die voorschrijft dat gemeenten op de WOZ-beschikking een waarde vermelden zoals die gold op 1 januari van één jaar eerder. Daardoor mag de gemeente geen rekening houden met in het jaar 2008 opgetreden wijzigingen van het waardeniveau. Alleen bij een verbouwing of als uw pand op een andere manier is gewijzigd, mag de gemeente uitgaan van de situatie op 1 januari 2009, maar naar het waardeniveau op 1 januari 2008.

WOZ-portaal
Iedereen die een aanslagbiljet met daarop een WOZ-beschikking heeft ontvangen, kan de gemeente verzoeken om een taxatieverslag. Via het WOZ-portaal op www.valkenswaard.nl onder de button “digitaal loket” kunt u het taxatieverslag inzien. Het is nu ook mogelijk om met behulp van uw DigiD het taxatieverslag op te vragen. Wie geen internet tot zijn of haar beschikking heeft, kan het taxatieverslag ook telefonisch opvragen van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur op telefoonnummer 040-20 83 444.

Tariefwijziging OZB
Door een wetswijziging zijn de tarieven van de OZB vanaf dit jaar berekend op basis van een percentage van de WOZ-waarde. De Gemeenteraad heeft de tarieven voor 2009 als volgt samengesteld:

OZB woningen    
Eigenaar (code 1)    0,0788%
OZB niet -woningen    
Eigenaren (code 11)    0,1511%
Gebruikers (code 12)    0,1208%

Iedereen die op 1 januari 2009 eigenaar was van een onroerende zaak ontvangt een aanslag voor het eigenaargedeelte van de OZB. Als u uw pand in de loop van het belastingjaar verkoopt (ook al is dit bijvoorbeeld op 10 januari) bent u toch over het gehele jaar OZB verschuldigd. Bij de aankoop of verkoop van een onroerende zaak wordt het eigenarendeel van de OZB en rioolrecht meestal door de notaris verrekend.

Teruggave
Elk huishouden ontvangt dit jaar een éénmalige teruggave afvalstoffenheffing van € 30,00. De situatie op 1 januari 2009 is hierbij het uitgangspunt. Indien u op 1 januari 2009 stond ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie heeft u recht op een teruggave. De teruggave staat apart vermeld op het aanslagbiljet en is verrekend met het totaalbedrag. De hoogte van de afvalstoffenheffing is afhankelijk van het aantal personen dat een huishouden telt. De grootte van het huishouden wordt gemeten op 1 januari van het jaar. Of vanaf het moment dat u in de gemeente Valkenswaard komt wonen.

Tarief afvalstoffenheffing
    
Alleenstaande (code 1)    € 204,-
Meerpersoonshuishouden (code 2)    € 330,-

Rioolrecht
Eigenaren van een op de gemeentelijke riolering aangesloten onroerende zaak moeten een vast bedrag aan ‘eigenaren rioolrecht’ betalen. Het tarief voor rioolrecht is dit jaar verlaagd naar € 125,-.

Bezwaar: binnen zes weken
Indien u het niet eens bent met de vastgestelde WOZ-waarde of de aanslag, dan kunt u binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet bezwaar indienen. U doet dat door een brief te sturen naar de heffingsambtenaar van de gemeente Valkenswaard, Postbus 10.100, 5550 GA Valkenswaard. Vermeld op uw bezwaarschrift het belastingjaar en het biljetnummer en vergeet niet de datum, uw naam, adres en handtekening in uw brief te zetten. Voor de afwikkeling van uw bezwaar is het belangrijk dat u uw bezwaar goed omschrijft en dat u alle belangrijke bewijsstukken meestuurt. Het indienen van een bezwaarschrift ontheft u overigens niet van uw betalingsverplichting. U dient de aanslag dus gewoon te voldoen. Wél kunt u schriftelijk uitstel van betaling aanvragen bij de invorderingsambtenaar van de gemeente Valkenswaard, Postbus 10.100, 5550 GA Valkenswaard. Uitstel van betaling wordt alleen verleend voor het, door u aan te geven, omstreden bedrag.
Kwijtschelding
Indien u niet in staat bent om de aanslag te betalen, bestaat de mogelijkheid kwijtschelding aan te vragen. Kwijtschelding is mogelijk voor de afvalstoffenheffing tot een bedrag van maximaal € 175,00. Of u daar daadwerkelijk voor in aanmerking komt, hangt af van uw persoonlijke financiële situatie. Als u een inkomen op bijstandsniveau heeft en geen vermogen, kunt u in aanmerking komen voor kwijtschelding. Voor een verzoek om kwijtschelding kunt u een formulier en brochure ophalen bij de centrale balie van het gemeentehuis. Uw verzoek dient uiterlijk 6 weken na dagtekening van het aanslagbiljet bij ons binnen te zijn. Door de éénmalige teruggave van € 30,- ontvangen personen met een eenpersoonshuishouden die recht hebben op volledige kwijtschelding een € 0,- aanslag. Bij personen met een meerpersoonshuishouden of die gedeeltelijke kwijtschelding hebben, wordt de teruggave verrekend met het totaalbedrag van de aanslag.

Betalingsmogelijkheden
Voor de aanslag gemeentelijke belastingen zijn twee betaaltermijnen. De eerste termijn vervalt op 31 maart 2009 en de tweede en laatste termijn op 31 mei 2009. Alleen wanneer een gedeelte is betaald vóór 31 maart 2009 ontvangt u een vervolgacceptgiro met het restant te betalen bedrag.
De mogelijkheid bestaat om het bedrag van het aanslagbiljet in tien gelijke maandelijkse termijnen automatisch van uw giro- of bankrekening af te schrijven. De eerste termijn vervalt dan op 31 maart en de laatste termijn op 31 december 2009. Doet u nog niet mee en wilt u uw belastingen ook automatisch betalen, dan kunt u de machtigingskaart op de bijsluiter invullen en afgeven op het gemeentehuis of opsturen naar; gemeente Valkenswaard, tav de invorderingsambtenaar, Antwoordnummer 26, 5550 WB Valkenswaard.
Maakte u in 2008 al gebruik van automatische incasso dan hoeft u niets te doen. Het aanslagbedrag wordt dan ook dit jaar in 10 maandelijkse termijnen van uw rekening afgeschreven. Op de acceptgiro van uw aanslagbiljet staat dan vermeld dat u deze niet hoeft in te zenden. Indien het totaalbedrag van de aanslag minder dan € 50,00 of meer dan € 2.000,00 bedraagt, kan er geen gebruik worden gemaakt van automatische incasso.

Te laat of te weinig betaald
Wanneer u zich niet houdt aan de betalingstermijnen, krijgt u te maken met extra kosten. Kostenverhogende maatregelen kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het verzenden van een aanmaning. Bij geen reactie kan dit weer tot een dwangbevel leiden. De kosten van de aanmaning en het dwangbevel zijn afhankelijk van de hoogte van het verschuldigde bedrag.

Nalezen
Samen met de belastingaanslag ontvangt u ook de bijsluiter gemeentelijke belastingen 2009. Daarin kunt u alles nog eens nalezen. Het WOZ-portaal van de gemeentelijke website geeft daarnaast meer informatie over de OZB en de WOZ-waarde. Heeft u toch nog vragen of wilt u meer informatie dan kunt u contact opnemen met telefoonnummer (040) 208 34 44. Dit telefoonnummer is bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 09.00 -16.00 uur en op vrijdag van 9.00 - 12.30 uur.